Тема: Санітарна освіта. Діяльність Товариства Червоного
Хреста
План
1.
Завдання і принципи
санітарної освіти.
2.
Методи і засоби
санітарної освіти.
3.
Санітарно-освітня
робота в діяльності середнього медичного працівника.
4.
Організація
санітарного активу.
5.
Товариство Червоного
Хреста та Червоного півмісяця.
ЗАВДАННЯ І
ПРИНЦИПИ САНІТАРНОЇ ОСВІТИ
Санітарна освіта (гігієнічне
виховання і навчання) — це комплекс медико-соціальних заходів, спрямованих на формування здорового способу життя, санітарної
активності населення. Санітарна освіта є галуззю ідеологічної роботи з населенням, невід'ємною частиною охорони здоров'я, його
принциповою основою, що входить до системи лікувально-профілактичних і санітарних видів діяльності медичного персоналу.
Завданням санітарної освіти є:
- удосконалення гігієнічного
виховання населення шляхом пропаганди здорового способу життя, фізичної культури і спорту, упровадження їх у повсякденне життя;
- навчання раціонально харчуватися,
викорінення шкідливих для
здоров'я звичок, ознайомлення з причинами захворювань і травм та заходами щодо їх профілактики;
- активізація громадської
діяльності населення у співдружності з
медичними працівниками в галузі охорони здоров'я;
- роз'яснення необхідності щорічної диспансеризації усього населення.
Принципи
санітарної освіти:
1. Державний характер. Санітарна освіта є однією з
функцій держави, що здійснюється за рахунок державних фондів, які використовуються
для виховання здорового покоління, а гармонічний розвиток фізичних і духовних
сил населення — це гарантія громадського здоров'я. Тому санітарна освіта є
одним з розділів державних планових
завдань охорони здоров'я і здійснюється у кожному медичному закладі.
2.
Науковість санітарної освіти. Санітарна освіта і навчання населення заходам охо-рони здоров'я,
наукова їх обґрунтованість з сучасних позицій
сприяє популярності се-ред населення як офіційно затверджений факт, перевірений
наукою.
3.
Профілактична
спрямованість санітарної освіти, що здатна зменшити захворюваність, поліпшити
стан здоров'я хворої людини, підвищити санітарну культуру, сформувати
гігієнічні знання. Це є важливою передумовою зміцнення здоров'я, підвищення працездатності
і довголіття.
4.
Масовість санітарної освіти виражається в широкому охопленні гігієнічним вихованням і
навчанням усього населення. Санітарна освіта є обов’язковим розділом роботи кожного медичного працівника, вона включається у
графік їх роботи з розрахунку 4 год на місяць. До роботи із санітарної освіти
залучаються органи народної освіти, школи, культурно-просвітні заклади,
телебачення, радіо, будинки культури, клуби, бібліотеки, громадські
організації.
У країні існують спеціальні заклади
з санітарної освіти. Загальне керівництво
здійснює Міністерство охорони здоров'я України, координує Державна рада з санітарної освіти. Науковим і методичним
центром є Центральний науково-дослідний інститут санітарної освіти МОЗ
України, де розробляють і видають плакати, методичні матеріали, діапозитиви,
організовують курси лекцій, конференції, семінари, виставки тощо.
Організаційно-методичне керівництво
на місцях здійснюють будинки санітарної освіти (БСО). Функціями БСО є: планування, керівництво, облік і контроль усієї
санітарно-просвітньої роботи на всій території; постачання медичних закладів методичними
посібниками, літературою з санітарної освіти;
здійснення методичної допомоги медичним працівникам; організація стаціонарних і пересувних виставок, лекцій, демонстрація діафільмів;
організація університетів (факультетів) здоров'я; організація гуртків, курсів санітарного активу (разом з працівниками СЕС проведення курсів з
санітарного мінімуму для працівників громадського харчування, торгівлі,
комунальних об'єктів).
У поліклініці кожного
лікувально-профілактичного закладу є кабінет санітарної освіти, у якому працює інструктор з
санітарної освіти— лікар
або середній медичний працівник. Він складає план санітарної освіти для усього медичного
персоналу (з розрахунку 4 год на місяць), веде журнал обліку цієї роботи; організовує
виставки і оформляє приміщення;
організовує випуск стінних газет, проведення лекцій; координує роботу
санітарного активу; допомагає БСО в організації університетів здоров'я, кімнат (кутків) здоров'я при
ЖЕКах, гуртожитках, клубах; веде облік роботи колективу з санітарної освіти.
МЕТОДИ І ЗАСОБИ САНІТАРНОЇ ОСВІТИ
Під час проведення санітарно-освітньої роботи
застосовують такі методи навчання: усний,
друкований, наочний, комбінований.
До усного методу належать лекції,
бесіди, дискусії, виступи на конференціях,
по радіо, на вечорах питань та відповідей, голосні читання тощо. До друкованого
відносяться пам'ятки, листівки, статті в газеті, дошки питань і відповідей,
гасла, книги, брошури, санітарні бюлетені
тощо. До наочного — плакати, діапозитиви, натуральні об'єкти, муляжі,
фотографії тощо. До комбінованого—телепрограми,
кінофільми, виставки, кутки здоров'я, університет здоров'я, курсові
заняття, театралізовані постановки.
САНІТАРНО-ОСВІТНЯ РОБОТА В ДІЯЛЬНОСТІ СЕРЕДНЬОГО
МЕДИЧНОГО ПРАЦІВНИКА
Велика роль у проведенні санітарно-освітньої роботи належить середнім медичним працівникам. Так, медичні
сестри щоденно проводять індивідуальні бесіди з одужуючими хворими і членами
їх сімей у разі патронажу вдома, у поліклініках, лікарнях. Цю роботу вони
здійснюють під керівництвом лікарів. Лікар допомагає підготувати бесіду: рекомендує літературу, наочні засоби, ілюстрації,
проглядає конспект. Лекція передбачає активну участь слухачів. Завдання
медичного працівника, який проводить бесіду, полягає
в тому, щоб зробити її цікавою шляхом втягнення слухачів до загальної розмови.
На відміну від лекції бесіда проводиться з обмеженою кількістю
слухачів.
З метою підвищення кваліфікації проводяться спеціальні
групові заняття медичних сестер на радах медичних сестер тощо.
Найбільш підготовлені медичні сестри можуть проводити (у палатах, червоних кутках, вдома у хворих, на
дільниці) голосні читання і бесіди з профілактики інфекцій-них
захворювань, травм, отруєнь, з питань гігієни, надання першої допомоги у разі
не-щасних випадків тощо. Медичні сестри
можуть демонструвати діапозитиви, діафільми з потрібними поясненнями,
видавати газети, журнали, брошури і
листівки; писати заміт-ки у стінні газети і санітарні бюлетені і
допомагати оформляти їх; брати участь в орга-нізації і проведенні
санітарно-просвітницьких виставок, занять з молодшим медичним персоналом, проводити практичні заняття з санітарним
активом і працювати з ним. Ор-ганізовувати вечори питань і відповідей. Останнє вимагає попередньої
підготовки і ре-тельної організації. Населення заздалегідь повідомляють
про проведення такого вечора, ставлять
скриньку для збору запитань. У деяких випадках такий вечір треба проводити спільно з лікарями-спеціалістами. Щодо
стінних газет і санітарних бюлетенів, то вони відрізняються тим, що санітарні бюлетені більш стислі і висвітлюють
якусь одну тему, актуальну на той час (донорство, профілактика грипу,
вуличний травматизм, рахіт то-що). Замітки, статті, фотографії та інші ілюстрації монтуються на великому листку ват-ману
і вивішуються на видному місці.
Тематика стінних газет визначається профілем закладу, звичайно випуск
присвячується комплексній проблемі науково-популярного плану з використанням
поточної інформації, заміток читачів,
життєвих фактів, викла-дених зрозуміло, з аргументованими порадами і
консультаціями.
Велику санітарно-освітню роботу проводять середні медичні
працівники під час оздоровчих заходів: це
роз'яснення значення щеплень,
необхідності своєчасної госпіта-лізації хворих, небезпеки контакту дітей з хворою дитиною, важливості
дезінфекції. З усіма групами населення у процесі їх диспансеризації треба
проводити постійну агітацію проти
паління, зловживання спиртними напоями, боротьбу зі стресовими ситуаціями, адинамією як найбільш явними чинниками ризику, що можуть призвести до виникнення
важких хронічних захворювань. Санітарно-освітню працю середні медичні
працівники проводять під час профілактичних
оглядів у школах, гуртожитках, на підприємствах то-що. Так, у роботі із школярами можна
використовувати їх знання з
гігієни, природознав-ства, біології, анатомії, залучаючи до цієї справи відповідних педагогів. Під час
роботи з дітьми можна використовувати ігри, казки, яскраві картинки для
вироблення гігієніч-них навичок. Робота з
жіночими контингентами—вагітними, молодими матерями — спрямована на роз'яснення
гігієни статевого життя, підготовку до материнства, боротьбу з абортами.
Санітарно-освітня робота
з працівниками промислових підприємств спрямо-вана на ознайомлення з гігієною
праці (боротьба з шумом, газами, пилом), особистою гігіє-ною (профілактика
шкірних захворювань) і використання загального та індивідуального захисту.
У сільській місцевості
санітарно-освітня робота має бути спрямована
насамперед на ознайомлення населення з правилами роботи з хімічними добривами
й отрутохімікатами.
Не менш важливо вміти проводити
санітарну освіту серед хворих. У такому разі необхідно ураховувати особливості психіки хворого, його підвищену помисливість й
зацікавлення щодо свого захворювання. Медичні працівники у такому разі повинні використовувати
санітарну освіту як засіб психопрофілактики і
психотерапії: треба заспокоїти хворого, вселити віру у видужання, переконати в необхідності спільними зусиллями (хворого і медичного
працівника) перемогти хворобу.
Велику увагу викликають виставки—сукупність різного роду
виставлених для ог-ляду експонатів з будь-якої галузі гігієнічних і медичних
знань з метою їх популяри-зації. Вони можуть бути стаціонарними і портативними.
Стаціонарні виставки влаш-товуються в
будинках санітарної освіти, медичних закладах. Краще добирати матеріал
на одну тему, експонати ж повинні бути різноманітними, конкретними і
переконливи-ми. Пересувні виставки можна
розміщувати у вагонах, агітаційних автомобілях, а також організовувати
у вигляді невеликих виставок-пересувок.
Середні медичні працівники повинні
займатися санітарною освітою
4 год на тиждень, періодично підводити підсумки своєї роботи. Ефективність цієї роботи можна
оцінювати за такими критеріями, як рівень санітарної культури, особливо
дитячого населення, гігієнічні знання і поведінка якого значною мірою відображають санітарний стан навколишнього середовища, спосіб
життя сім'.ї тощо.
ОРГАНІЗАЦІЯ САНІТАРНОГО АКТИВУ
У тісному зв'язку із санітарною освітою працює
організація санітарного активу — санітарних
уповноважених, санітарних дружин, санітарних і наркологічних постів. Іх фор-муванням
і роботою керують первинні
організації Червоного Хреста і Червоного Півмісяця за активної участі медичних
працівників. У школах, училищах, спеціальних навчальних закладах, крім
санітарних постів, створюються санітарні дружини, гуртки,
клуби юних медиків. Вони
проводять роботу з гігієнічного
виховання і санітарного оздоровлення дитячих колективів, стежать за санітарним станом навчальних приміщень
і спортивних за-лів та майданчиків, їдалень, буфетів, майстерень, інших
приміщень; залучаються до загаль-ної
оздоровчої і протиепідемічної роботи, до боротьби з пияцтвом, палінням,
наркоманією та токсикоманією.
ТОВАРИСТВО ЧЕРВОНОГО ХРЕСТА І ЧЕРВОНОГО
ПІВМІСЯЦЯ
Це масова добровільна громадська організація, яка спільно
з медичними праців-никами здійснює
численні профілактичні, санітарно-оздоровчі
заходи, а також нав-чання першої медичної допомоги,
організацію безплатного донорства, допомогу потер-пілим від стихійних
лих тощо.
Ця організація об'єднує 11 товариств Червоного Хреста і 4
товариства Червоного Півмісяця. Головні її
завдання такі: залучення широких мас населення до питань охоро-ни здоров'я,
прищеплення їм санітарно-гігієнічних навичок (підвищення санітарної
культури, створення санітарного активу, пропаганда донорства); залучення населення до роботи щодо зміцнення санітарної
оборони країни (навчання засобам захисту від су-часних засобів масового
ураження), боротьба за мир.
Міжнародна організація Червоного Хреста була створена у 1864 р. з метою надання медичної і правової
допомоги пораненим і військовополоненим. У 1918 р. ця організація була
реорганізована в Товариство Червоного Хреста, завданням якого було сприяти органам
охорони здоров'я в допомозі пораненим, хворим і військовополоненим, а також
потерпілому населенню. З 1925 р. ця організація стала Спілкою Червоного Хреста
і Червоного Півмісяця. З кожним роком зростала його діяльність щодо надання
допомоги громадським органам охорони
здоров'я, а в 1938 р. йому були передані в розпорядження усі
лікувально-профілактичні та інші заклади органів охорони здоров'я.
Існують районні, міські та інші
товариства Червоного Хреста і Червоного
Півміся-ця і їх осередки — первинні організації на підприємствах, у навчальних закладах тощо. У своїй діяльності вони керуються принципами патріотизму, суспільного
гуманізму, де-мократії і
самодіяльності. До їх завдання входять роз'яснення і пропаганда своїх цілей, активна участь в охороні здоров'я
населення, пропаганда медичних і
санітарно-гігієніч-них знань; участь у санітарно-оздоровчих і
профілактичних заходах, що проводяться органами охорони здоров'я і спрямовані
на запобігання і зниження загальної та інфек-ційної захворюваності, травматизму на підприємствах, на транспорті,
у школах тощо; участь в оздоровленні навколишнього середовища, поліпшенні умов праці і побуту насе-лення;
підбір, підготовка громадських
санітарних інспекторів і залучення їх до поточного санітарного нагляду
разом з СЕС; підготовка і
залучення санітарного активу до нагляду за
хворими і літніми людьми вдома, участі
у профілактиці захворювань і боро-тьбі із шкідливими для здоров'я звичками; пропаганда безплатного донорства,
підготовка і залучення до роботи санітарних дружин і постів.
Товариство Червоного Хреста України — складова частина
міжнародного руху: основні принципи його — захист миру, гуманізм, запобігання військовій загрозі. Це то-вариство
бере участь у розвитку міжнародних зв'язків, які сприяють розрядці
напруженості, зміцненню миру і дружби між народами. Товариство Червоного
Хреста коорди-нує свою діяльність із товариствами інших країн, планує і здійснює допомогу товарис-твам Червоного Хреста і Червоного
Півмісяця інших країн у пошуку зниклих безвісти воїнїв-інтернаціоналістів і
повернення їх додому; надає гуманітарну допомогу країнам, що розвиваються
(медикаментами, одягом тощо), одержує гуманітарну допомогу за сприяння
міжнародного Червоного Хреста і Червоного Півмісяця за програмою „Чор-нобиль” здійснює
допомогу населенню всіх країн, що потерпіли від стихійних лих,
епідемій, голоду, військових
і політичних конфліктів,
проводить спільну роботу із закладами охорони здоров'я України щодо
організації безплатного донорства.
Успішно працюють медичні заклади Червоного Хреста і Червоного
Півмісяця, за-сновані у зарубіжних країнах. Українські спеціалісти цих закладів
здійснюють квалі-фіковану медичну допомогу хворим, у співдружності з
зарубіжними представниками Червоного
Хреста і Червоного
Півмісяця займаються розшуком українських та Іно-земних громадян,
з якими було втрачено зв'язок унаслідок
війни та з інших причин; до-помагають іноземним громадянам, які
отримали притулок в Україні.
Служба милосердя Товариства
Червоного Хреста України об'єднує навколо себе
численний актив медиків. За їх сприяння надає медико-санітарну допомогу самотнім і знедоленим людям, створює санітарні і наркологічні пости, активи для догляду за
хворими і самотніми, актив донорів,
здійснює допомогу сім'ям загиблих, інвалідам.
Немає коментарів:
Дописати коментар