Гігієна дітей та підлітків
План
1.
Гігієнічні основи
режиму дня навчальних закладів, Режим дня школяра.
2.
Гігієнічні вимоги
до будівлі школи і шкільної ділянки.
3.
Гігієнічні вимоги
до класних приміщень.
4.
Гігієнічні вимоги
до шкільних меблів.
5.
Медичне
обслуговування.
6.
Санітарно-гігієнічні
умови до дитячих дошкільних закладів.
ГІГІЄНІЧНІ ОСНОВИ РЕЖИМУ ДНЯ НАВЧАЛЬНИХ ЗАКЛАДІВ, РЕЖИМ ДНЯ ШКОЛЯРА
Правильно організований режим учнів
у школі — одна з основних умов
для збереження їх здоров'я. Правильно організований режим у школі створює
сприятливі умови для підвищення якості навчально-виховної роботи і зміцнення здоров'я
школярів. Основними елементами режиму школи
є:
1)тривалість навчального року і
перерви (канікули) упродовж календарного року;
2)правильна організація прийому дітей
у школу;
3)тривалість навчального дня;
4)тривалість уроку і правильна його
побудова не тільки у педагогічному, але і в
гігієнічному відношенні;
5)оптимальний розподіл предметів
залежно від ступеня їх важкості, чергування легких і важких уроків і занять;
6)раціональна організація перерв між
заняттями з максимальним використанням свіжого
повітря;
7)своєчасний прийом їжі упродовж
навчального дня і правильна організація
цього процесу;
8) забезпечення у приміщеннях школи зразкової
чистоти,
зовнішнього порядку і дотримання усіх вимог шкільної гігієни;
зовнішнього порядку і дотримання усіх вимог шкільної гігієни;
9) правильна організація і нормування за часом
класної праці
дітей і підлітків;
дітей і підлітків;
10)нормування домашніх завдань: час,
необхідний для приготування
уроків, кількість предметів; характер завдань (недопустимі лише усні або тільки письмові уроки);
11)органічний зв'язок шкільного режиму
з цілодобовим режимом учнів.
Для усіх класів упродовж навчального року установлені канікули (осінні,
зимові, весняні). Час проведення
весняних канікул у сільських школах
визначається залежно від кліматичних умов.
Таким чином, крім загальних вихідних днів учням забезпечується відносно тривалий відпочинок упродовж
усього навчального року. Чергування
навчальних занять з канікулами дає можливість рівномірно
розподілити програмний матеріал,
що попереджає надмірне
стомлення учнів, зберігає їх здоров'я, допомагає відновити сили після кількох місяців напруженої навчальної праці.
Для
режиму дня школяра важливе значення має раціональне чергування різних видів діяльності і відпочинку
упродовж доби з урахуванням вікових особливостей.
Раціональний режим дня передбачає:
а) різні види діяльності, їх тривалість, раціональне
чергування
і регулярність;
і регулярність;
б) достатній відпочинок з максимальним проведенням
його на
свіжому повітрі;
свіжому повітрі;
в) повноцінне харчування;
г) гігієнічно повноцінний сон.
Тривалість
навчального дня і зберігання
працездатності учнів. Тривалість навчального дня є одним з
важливих елементів шкільного
режиму. Вона має відповідати віку дітей. Надто тривалий навчальний день різко знижує працездатність
учнів. Крім того, велика
кількість уроків упродовж навчального дня не дозволяє дітям і підліткам
достатньо часу перебувати на свіжому повітрі, займатися іграми і спортом, що так необхідно для
їх здоров'я і розвитку. У
зв'язку з цим кількість уроків кожного дня має бути обмежена для школярів різного віку.
Складаючи розклад занять, треба
ураховувати умови у даній школі (можливість праці в кабінетах, розклад учителів
тощо), насамперед гігієнічні моменти. По-перше, це чергування важких уроків з легкими. Розподіл
предметів за важкістю дуже відносний і залежить від змісту уроку, методики викладання, ступеня зацікавленості і активності учнів,
особистості вчителя, його підходу до учнів і до навчального матеріалу, що він
викладає.
Під час
складання розкладу уроків слід ураховувати зміну працездатності учнів упродовж навчального дня і
навчального тижня.
На
першому уроці школярі втягуються в роботу і працездатність їх незначна; на другому і третьому уроках
вона підвищується, а на четвертому
з'являються перші ознаки стомлення. Тому важкі предмети, що потребують найбільшого напруження діяльності кори великого мозку, слід ставити
на другі і треті уроки, а в останні часи занять проводити легкі уроки. Змінюється працездатність і впродовж тижня. Починаючи з четверга
працездатність школярів знижується. Тому доцільно призначати на четвер уроки, що потребують меншого напруження і мають характер
переключення.
Плануючи
навчальні заняття, необхідно тим предметам або видам занять, що потребують певного напруження зору,
відводити час найкращого денного освітлення
класів з урахуванням напрямку сонячних
променів.
Взимку,
коли природне освітлення класів знижене, не слід призначати заняття, що
потребують великого напруження зору, на перший і останній уроки. Також треба стежити за тим,
щоб не було підряд кілька уроків, на яких в
основному пишуть або записують, оскільки в такому разі можуть стомитися очі і м'язи рук, а також увесь зоровий аналізатор, включаючи
і відповідні ділянки кори великого мозку.
Щоб
забезпечити нормальну діяльність нервової системи і відпочинок її вищого відділу — кори великого
мозку, треба правильно
планувати перерви упродовж усього навчального дня після кожного уроку.
Вплив
перерв на стан організму і на нервову систему учня установлено багатьма дослідженнями. Під час перерв учні
мають можливість дати м'язам розслабитися і
нейтралізувати наслідки тривалого сидіння на одному місці, глибоко і вільно дихати свіжим повітрям. Головне ж значення перерв
полягає у тому, що вони забезпечують
відпочинок кори великого мозку.
Тривалість перерв упродовж
навчального дня різна. Тривалість першої, третьої і четвертої перерв становить 10 хв, а другої (великої) перерви — 30 хв. У даному
разі враховані насамперед інтереси учнів перших чотирьох класів, оскільки велика
перерва розділяє навчальний день у цих
класах на дві половини.
Необхідно
дбати про гігієнічну організацію перерв з тим, щоб учні могли подиха-ти
свіжим повітрям, побігати і по-справжньому відпочити.
Головним
змістом перерв між окремими уроками для учнів молодших класів ма-ють бути рухливі ігри, прогулянки
на шкільній ділянці і вільні рухи. Під час перерв слід заборонити дітям готуватися до наступного уроку, а також
повторювати прой-дений матеріал, оскільки у такому разі перерва перетвориться
на додатковий урок і тим самим учні залишаться
без необхідного відпочинку.
Шкільний режим повинен тісно
пов'язуватися з цілодобовим режимом учнів, оскільки порушення останнього часто відбиваються на шкільному режимі: збільшу-ється
стомлення учнів, виникає несприятливий вплив на діяльність головного мозку,
знижується успішність навчання,
погіршується здоров'я дітей і підлітків.
Треба
турбуватися про те, щоб і режим учнів у сім'ї відповідав вимогам шкільної гігієни.
ГІГІЄНІЧНІ ВИМОГИ ДО БУДІВЛІ ШКОЛИ І ШКІЛЬНОЇ ДІЛЯНКИ
Будівля школи не повинна
розташовуватися поблизу промислових підприємств, що виділяють шкідливі гази і
дим. Вуличний шум заважає нормальній праці школи,
тому її не слід будувати біля основних магістралей, де великий рух транспорту. Виконання цієї умови буде також сприяти запобіганню
нещасним випадкам і захищати приміщення школи від пилу. Школи мають бути віддалені від місць скупчення людей (ринки,
вокзали), а від місць проживання дітей знаходитися на відстані не більшій ніж
1—1,5 км. Тому найкраще
розташовувати школи в середині кварталів або на тихих вулицях. Ділянка школи повинна мати розміри від 1,7
до 3 км2 і розташовуватися на підвищеній місцевості з нахилом для
стоку дощової води. Шкільна ділянка має бути
незаболоченою. На шкільній ділянці передбачаються такі зони: навчально-дослідна, відпочинку, господарча і спортивна зона.
Спортивна зона займає 35—40 % усієї площі земельної ділянки і включає майданчики для спортивних ігор: футбольну, волейбольну,
баскетбольну.
Навчально-дослідна зона представлена ділянками для дослідних культур, горо-ду,
фруктового саду і ягідних кущів. На ній може бути
ділянка для дослідних тва-рин.
Зона відпочинку має окремі
майданчики для рухливих ігор.
Господарське подвір'я розташовують
подалі від спортивних та ігрових
майданчиків, воно має окремий в'їзд з вулиці. Господарська зона призначена для зберігання палива,
харчових продуктів, інвентарю тощо. За
відсутності каналізації тут улаштовують прибиральню і ящик для сміття. Господарське подвір'я від інших зон відгороджують зеленими насадженнями.
Зелені
насадження на шкільній ділянці займають 40—50 % її площі, розміщують-ся
по периметру смугою не меншою ніж 1,5 м, а з боку вулиці — 6 м. Зелені насаджен-ня добре
захищають від пилу як саму ділянку, так і приміщення школи. Щоб зелені
насадження не заважали проникненню сонячного
проміння до приміщення, відстань від будинку школи до дерев має бути 10 м, а до кущів — 5 м.
Основною гігієнічною вимогою до
будинку школи є забезпечення у ньому здорового повітряного середовища, теплового і світлового режиму. Велике значення
мають також поверховість будинку, розміщення окремих приміщень, будова сходів тощо.
Будинок
школи не повинен мати більш чотирьох поверхів, тому що багатоповер-ховість утруднює вихід дітей на
шкільну ділянку під час перерв, створює
зайве наван-таження на серцево-судинну систему, а такою може заважати швидкій евакуації у разі можливих нещасних випадків
(наприклад, пожежа). На першому і другому поверхах слід розміщувати класи для молодших школярів, на третьому — для учнів
середньо-го віку, на четвертому — для учнів старшого
віку.
Сходи повинні
бути зручними для
пересування великої кількості дітей. Глибина кожної
сходинки повинна становити 27—30 см, а висота підйому —13—14 см. Кожен марш сходів повинен складатися не більше ніж з
12—13 сходинок.
ГІГІЄНІЧНІ ВИМОГИ ДО КЛАСНИХ ПРИМІЩЕНЬ
Основним приміщенням школи є класна
кімната. Нормою площі класної кімнати вважається
1,25 м2 на одного учня для молодших
школярів і 1,4 м2 — для
старших. Висота класного приміщення — 3,5 м,
довжина — не більше ніж 9 м. Інакше учні погано будуть чути мову вчителя і їм буде важко читати написане на дошці. Ширина класу — не більше 6,2 м, тому що
більша ширина буде погіршувати освітлення на партах, розташованих біля протилежної
від вікон стіни.
Повітря класних приміщень у зв'язку
з великою кількістю дітей, як перебува-ють
там, упродовж навчального дня змінює свої властивості і може вплинути на здо-ров'я учнів. В учнів, які знаходяться у приміщенні з забрудненим повітрям, з'явля-ється
головний біль, слабкість,
недокрів'я, знижується рівень їх працездатності. Чистоту повітря у класних приміщеннях оцінюють за вмістом вуглекислоти у повіт-рі, який не повинен
перевищувати 0,07—0,1 %. Вищий вміст
вуглекислоти робить повітря шкідливим для здоров'я учнів, сприяє швидкій
втомлюваності. Підвищена температура і вологість повітря у разі тривалого перебування у ньому учнів також знижують їх працездатність, оскільки за такої
умови порушується нормальна робота
системи терморегуляції і функціональний стан центральної нервової
системи.
Повітряний режим класних приміщень
вважається сприятливим за таких його параметрів:
температура повітря — 16—18 °С, відносна
вологість — 30—60 %, швидкість руху повітря — 0,2—0,4 м/с. Для того щоб у
класному примі-щенні упродовж
навчального дня вміст вуглекислоти не перевищував допусти-мої величини (0,1 %), на кожного учня
залежно від його віку має припадати
від 16 до 26 м3 повітря. А це можливе за умови трьохразової зміни повітря класної кім-нати
чистим повітрям протягом 1 год. Такий обмін забезпечується природною або штучною
вентиляцією.
Найефективнішим
засобом повітрообміну є провітрювання шляхом протягу. Однак воно може бути причиною деяких захворювань — ГРВІ, тонзилітів, невралгій
тощо. Тому його треба проводити під час перерв, коли діти знаходяться в іншому місці.
Для
охорони зору школярів потрібний правильний світловий режим у класних кімнатах. Світловий коефіцієнт
класних приміщень має бути у межах 1:4—1:5.
Вікна класу не повинні затемнюватися іншими будівлями або деревами. Меблі у класі слід розміщувати так, щоб світло падало з
лівого боку і тінь не падала на зошит. Для поліпшення освітленості класу стелю
слід фарбувати у білий колір, стіни і парти — світлою фарбою. Брудне запилене скло затримує близько 50 %
світлових променей, тому вікна повинні бути чистими.
Для поліпшення природного
освітлення у негоду і під час занять другої зміни влаштовують штучне освітлення, що має відповідати певним гігієнічним
вимогам. Для класних приміщень допускається 150 лк у разі освітлення лампами розжа-рювання і 300 лк — за умови люмінесцентного
освітлення. Для забезпечення такого рівня освітленості у класі площею 50 м2 має бути 6—8 ламп
потужністю 300 Вт кожна, тобто на 1
м2 повинно припадати близько 48 Вт. Освітленість вимірюють на робочому місці, де вона має бути не нижчою ніж 150 лк.
Другою
гігієнічною вимогою є рівномірний розподіл світла по всій площі при-міщення. Для цього слід правильно
розмістити світильники —
приблизно на одна-
|
Мал. 24, Шкільні світильники з
лампами розжарювання: / — СК-300; 2 — КСО-1; 3
— КС-1
ковій відстані один від одного у
два ряди, по 4 у кожному, висота
підвішування ламп—не менша ніж 3 м.
Для
освітлення класних приміщень застосовують спеціальні світильники, що не мають надмірної яскравості і
створюють розсіяне освітлення. Часто для цього
застосовують світильники типу СК-300, КСО-1,
КС-1.
Останнім часом для освітлення шкіл
застосовують люмінесцентні
лампи. Гігієнічні дослідження показали, що у разі освітлення
класу цими лампами
працездатність учнів підвищується (порівняно з освітленням лампами розжарювання). Для
освітлення класного приміщення пропонуються
такі установки: ШОД-2—40 і ШОД-2—80, які розташовують уздовж класу двома-трьома смугами.
Дуже важливо створити у класному
приміщенні теплову рівновагу, оскільки пору-шення її призводить до напруження терморегуляторних механізмів, що, у свою чер-гу,
знижує працездатність учнів і
сприяє ранній втомлюваності. Так, у класному при-міщенні, де діти знаходяться у спокійному стані, оптимальною
температурою повіт-ря вважається 16—18 °С.
Зниження температури призводить до виникнення ГРВІ, а підвищення її зумовлює неприємне відчуття нестачі повітря, зниження
працездат-ності.
Прийнятним
у гігієнічному відношенні видом опалення є центральне водяне. Конструкція нагрівальних приладів
(радіаторів) має забезпечувати легке вилучення з
них пилу. У цьому відношенні кращими є гладенькі, плоскі радіатори, що не тільки легше піддаються очищенню (порівняно з
ребристими), але й виключають можливість
ушкоджень і травм.
Останнім
часом широкого поширення набуло панельне опалення. За його умови нагріваються панелі стін, що
забезпечує рівномірну температуру в усьому приміщенні.
Найкращим видом опалення є
променисте. У такому разі створюється можливість здійснення широкої аерації класу під час навчальних занять.
ГІГІЄНІЧНІ ВИМОГИ ДО ШКІЛЬНИХ ПАРТ,
КЛАСНИХ ДОЩОК І РОЗСАДЖУВАННЯ ДІТЕЙ ЗА ПАРТОЮ
Основним
видом обладнання класу є навчальна парта, що має відповідати зросту і
пропорціям тіла учня, бути зручною, не викликати зайвих витрат енергії. Учень, який сидить на
ній, повинен мати можливість повільно залишати
своє робоче місце, не заважаючи при цьому сусіду, спокійно стояти під час відповідей з місця.
Від
правильного улаштування парти і відповідності її пропорціям тіла, зрос-ту учня залежить правильна
посадка школярів, що у свою чергу, запобігає
пору-шенням осанки і нормального зору.
Поверхня
парти повинна бути гладенькою і чистою. Матеріал, з якого виготов-ляють парти, має бути теплопровідним
і високоміцним. Таким матеріалом часто служить деревина хвойних порід, вільхи,
берези або буку. Освітленість у класі ви-ща, коли кришки парт пофарбовані у світлі тони зеленого або
зеленкувато-блакит-ного кольору.
Навчальну парту слід мити гарячою
водою з милом і з застосуванням дезінфек-ційних
засобів.
Усі вищеперелічені вимоги ураховано
у двомісній парті з деревини, конструкцію якої запропонував Ф.Ф.Ерісман.
Важливим елементом у парті є похила кришка сто-лу
і сполучення сидіння із столом. Похиле положення кришки столу створює спри-ятливі
умови для роботи очей, сприяє кращому
засвоєнню видимого тексту за умо-ви найменшого нахилу голови, а також зменшує акомодаційну роботу очей під час читання і писання.
Сполучення стола і сидіння парти
створює умови для правильної посадки шко-ляра за партою і дає йому можливість обпиратися спиною на спинку парти, що зни-жує
втомлюваність і є одним з важливих заходів попередження викривлення хребта.
Глибина
сидіння парти має відповідати 2/3—3/4 довжини стегна школяра. Це забезпечує стійке і зручне положення
його. Якщо глибина сидіння більша, його край буде
стискувати кровоносні судини і нерви у підколінній ямці. Якщо глибина сидіння менша, учень буде з'їжджати з нього, тобто положення
його буде нестійким.
Висота
сидіння над підлогою мас відповідати довжині гомілки школяра. У разі біль-шої висоти школяр втрачає опір
ніг об підлогу, а якщо висота
менша—буде згинати ноги в колінах і кульшових суглобах під гострим кутом, що призводить до
порушення в них кровообігу.
Для
правильної посадки школяра за партою слід створити таке сполучення стола парти і її сидіння, яке
визначається правильною дистанцією спинки, сидіння та дифе-ренцією парти.
Дистанція спинки — відстань від заднього краю кришки
стола до спинки парти. Дистанція має
дорівнювати діаметру (передньо-задньому) грудної клітки школяра плюс 3—5 см. Неправильна дистанція
спинки може зумовити обмеження рухів школяра або незручну позу. Так, у разі малої дистанції школяр
буде затиснутим між краєм кришки стола і спинкою
сидіння парти, а якщо величина дистанції більша, йому доведеться дуже пригинатися до книги або зошита, що,
у свою чергу, може призвести до викривлення хребта.
Дистанція
сидіння парти — відстань між переднім краєм сидіння по горизонталі і проекцією заднього краю
кришки стола на площину сидіння. Дистанція сидіння
може бути трьох видів: позитивна, нульова і
негативна.
Позитивною
дистанція сидіння парти вважається тоді, коли перпендикуляр, опущений із заднього краю кришки
стола, припадає на продовження площини світла, тобто на вільний простір перед сидінням. За такою дистанцією
створюється значна відстань між столом парти і краєм сидіння, а це примушує школяра відхилятися від спинки парти, внаслідок
чого він втрачає опір для спини.
Нульовою дистанція парти вважається
тоді, коли задній край кришки
стола і передній край сидіння знаходяться на одному рівні, тобто коли перпендикуляр, опущений
із заднього краю кришки стола падає прямо на
край сидіння.
Негативною дистанція сидіння парти
буде тоді, коли передній край сидіння заходитиме за задній край кришки стола,
тобто коли проекція заднього краю кришки стола
буде знаходитися у межах сидіння, тобто коли край сидіння заходить за край кришки стола на 4 см. Така дистанція забезпечує школяру
найбільш зручну, стійку і
невтомлювальну посадку за партою і виключає можливість
викривлення хребта та порушення зору.
Диференція парти — відстань від заднього краю кришки
стола до сидіння по вертикалі. Розмір
диференції має дорівнювати різниці висот сидіння і ліктя вільно опущеної руки сидячого учня плюс 5—6
см. Правильна диференція дозволяє учню покласти на парту передпліччя не
опускаючи тулуба. Існують суворо установлені величини диференції залежно від зросту і пропорцій тіла школяра. Якщо диференція парти буде
меншою установленої величини, школяру треба буде нахилятися над столом парти, що завадить дихальним
рухам грудної клітки і зумовить швидку втому. У такому разі можливийі розвиток лівобічного сколіозу у
зв'язку з вимушеним опущенням правого плеча. Якщо
диференція парти буде перевищувати установлену величину (низьке сидіння і
високий стіл), то через вимушене підняття правого плеча можливий правобічний сколіоз.
Зручність
парти визначається зростом учня. Одна і та ж парта може бути використана учнями, зріст яких коливається
у межах 10 см. Крім зросту учня ураховуються стан
органа зору, слуху та інші показники стану здоров'я, а також індивідуальні особливості. Учні низького зросту розсаджуються у
класі спереду, вищі — ззаду, із зниженим зором — у першому ряду від вікон, а з слабким слухом — спереду, ближче до вчителя. Дітей,
хворих на ревматизм, схильних до ГРВІ, розсаджують за парти, розташовані подалі від вікон. З метою профілактики порушень осанки
слід два рази на рік міняти місцями сидячих у першому і третьому рядах. Розсаджування учнів за парти здійснюється
вчителем після обов'язкової консультації із шкільним
лікарем або медсестрою.
Парти у класах установлюють у три
ряди так, щоб природне світло падало з лівого боку. Менші за розміром парти
установлюють ближче до класної дошки, а
більші за розміром — далі. Відстань від дошки до перших парт повинна становити 2 м, а до останньої парти — не більше ніж 8 м.
Найвіддаленіше від вікон місце має
знаходитися не далі ніж за 6 м.
Поверхня
класної дошки повинна бути рівною, без впадин і випуклостей, пофар-бованою у темний колір. З краю
дошки має бути жолоб для
збору часток крейди, щоб не забруднювалася підлога, і невеликі ящики для крейди та ганчірки.
Висота дошки не повинна перевищувати 3 м. У 1—4-х класах дошку закріплюють над підлогою на висоті
85 см, а у 5-х і старших класах — на висоті 95 см.
МЕДИЧНЕ ОБСЛУГОВУВАННЯ ШКІЛ
Медичний персонал у
школах виконує профілактичну
і лікарську роботу. Це
здійснюється за допомогою
медичних оглядів, лікарсько-педагогічних спостережень під час занять та
спортивних змагань, при проведенні спортивних ігор, санітарно-гігієнічного нагляду за шкільними приміщеннями
і приміщеннями для проведення спортивних занять та змагань.
Фізичні
вправи, що виконують учні, повинні бути суворо дозованими, буду-ватися з
урахуванням віку, статі і фізичної підготовки школярів, проводитися
систематично. Якщо у тих, хто займається, порушується координація рухів, погіршуються самопочуття, сон, з'являються
дратівливість, блідість, задишка, біль у ділянці серця, заняття слід тимчасово
припинити.
На початку навчального року шкільний лікар проводить медичний
огляд усіх учнів, щоб мати уявлення про стан здоров'я і фізичну підготовку
кожного з них на даний період часу. Під час оглядів
лікар приділяє особливу увагу тим учням, які мають плоскостопість,
деформацію хребта, порушення осанки, і призначає їм відповідний комплекс вправ
для виправлення цих відхилень. Дані огляду заносяться у медичну карту школяра.
На основі даних поглибленого
медогляду лікар проводить розподіл учнів на медичні групи: основну, підготовчу і спеціальну. До першої входять здорові діти, які не мають відхилень у
фізичному розвитку і стані здоров'я. Дітям цієї групи дозволяється займатися
фізичними вправами у повному обсязі програми.
До
підготовчої групи відносяться практично здорові діти, які мають деякі морфологічні і
функціональні відхилення у стані здоров'я, без достатнього ступеня фізичної підготовки. Це діти з поганим фізичним розвитком, які перенесли будь-яке гостре
інфекційне захворювання (скарлатина, кір, грип), що ослабило їх фізичну
підготовку.
Школярі основної і підготовчої груп
займаються на уроках разом. Але другі об-межуються у вправах, що пред'являють
підвищені вимоги до їх організму, наприк-лад, до серцево-судинної і дихальної
систем.
До спеціальної групи відносяться школярі, які мають
значні відхилення у стані здоров'я. Це
ослаблені діти, у яких спостерігаються виражені відставання або дефекти
фізичного розвитку, що поєднуються з відхиленнями у стані здоров'я (порушеннями
органів опорно-рухового апарату, патологією серцево-судинної і дихальної
систем у стадії компенсації і субкомпенсації тощо). Такі діти потребують особливої організації занять і
суворого дозування рухової діяльності.
Діти, які
перенесли гострі інфекційні захворювання, хірургічні втручання, ті, хто був травмований, тимчасово
звільняються від занять
фізичною культурою на термін, що установлює шкільний лікар.
Школярі, які займаються у
спортивних секціях і виступають на змаганнях, по-винні перебувати на постійному диспансерному обліку у школі і проходити ме-дичні огляди
перед кожним змаганням. Повторні лікарські обстеження прохо-дять діти, які скаржаться на втомлюваність, або ті, у яких
погіршилась успіш-ність і поведінка.
Після медичного огляду лікар повідомляє
класному керівнику, вчителю фізкультури і праці про результати обстеження і свої пропозиції.
Немає коментарів:
Дописати коментар